Pariterapialla voi hoitaa masennusta: psykologi Eija-Liisa Rautiainen (väit.) valittiin vuoden 2011 perheterapeutiksi

Eija-Liisa Rautiainen on toiminut aktiivisesti perheterapiajärjestöissä sekä paikallisesti Itä-Suomen perheterapiayhdistyksessä että kansallisella tasolla Suomen perheterapiayhdistyksessä, jossa hän on toiminut mm. varapuheenjohtajana. Hän on myös ensimmäinen suomalainen perheterapeutti, joka on toiminut Euroopan perheterapiayhdistyksen (EFTA) kansallisten perheterapiayhdistysten kamarin puheenjohtajana.

Järjestötoiminnan lisäksi hän on koko ajan toiminut käytännön asiakastyössä kehittäen ja tutkien perheterapeuttisia hoitomenetelmiä. Lokakuun alussa hyväksytyssä väitöskirjatyössään hän tutki masennuksen pariterapiaa yhteistoiminnallisella haastattelumenetelmällä, jossa terapeutteja ja asiakasperheitä kuultiin samassa haastattelutilanteessa. Näin palvelujen käyttäjien ääni tuli kuulluksi ja tutkimus hyödytti suoraan masennuksen perhekeskeisen hoidon kehittämistä.

Eija-Liisa Rautiainen työskentelee psykologina ja perheterapeuttina Kuopion yliopistollisen sairaalan Kuopion psykiatrian keskuksessa. Lisäksi hän toimii perheterapia-alan kouluttajana ja työnohjaajana.

Eija-Liisa Rautiainen on muitakin innostavalla tavalla ollut monipuolisesti aktiivinen perheterapian kentässä tutkijana, psykoterapeuttina, työnohjaajana, kouluttajana sekä tämän alan järjestötoiminnan avainhenkilönä.