Vinkkejä arkeen

Tässä muutamia ajatuksia ja ehdotuksia, mitä te voisitte perheenä tai parina yhdessä tehdä:

Perhepalaverit – kutsutaan koolle koko perhe, varataan aikaa 15min, teema perheen tarpeen mukaan, vaikkapa sovitaan yhdessä perheen viikonlopun vietosta. Harjoitellaan oman toiveen kertomista ja toisten kuuntelemista. Aikuinen johtaa puhetta ja pitää huolen, että jokainen saa kertoa oman toiveen. Kun kaikki toiveet kuultu, aikuiset tuumaavat, onko nämä toteutettavissa, autetaan löytämään sellaisia meidän perheelle mahdollisia – laaditaan yhteinen suunnitelma ja toteutetaan se. Suostutaan toisten ehdotuksiin.

Hyvän puhumisen päivä – sovitaan joku päivä, jolloin sovitaan perheessä, että annetaan toiselle ääneen hyvää palautetta. Jokainen perheen jäsen sanoo päivän aikana jokaiselle jotakin hyvää. Illalla kerrataan, muistiko kaikki tehtävän ja mitä sai kuulla itsestään.

Parit voivat järjestää yhteisen ”treffipäivän”, jossa toinen saa olla yllätettynä ja toinen suunnittelijana – ja sitten voi rooleja vaihtaa.

Ruuduton päivä – laitetaan kaikkien kännykät koriin ja keskitytään yhdessä olemiseen – mitä voi tehdä ilman näyttöjä.

Koko perheen pelipäivä – tehdään lautapeli ja/tai konsolipelirata, jonne jokainen saa tuoda pelin, jota haluaa yhdessä pelata

Perheen ”Amazing race”.

Hieronta- ja rentoutushetket koko perheelle – pallot ja maalitelat ovat mukavia hierontavälineitä – kauratyynyt ja painopeitot voi ottaa myös yhteiseen käyttöön.

Levyraati – jokainen perheenjäsen valitsee vuorollaan omaa lempimusiikkia ja yhdessä kuunnellaan ja tanssitaan – ei arvostella valintoja, vaan kiinnostutaan monenlaisesta musiikista.

Yhteinen piirtäminen isolle paperille ja ”huonommalla kädellä”.