Kokemuksia perhe- ja pariterapiasta

Joku jaksoi kuunnella minun pahaa oloa tuomitsematta. Odotin aina, että pääsen taas juttelemaan. Sain värit takaisin elämääni, kun eheydyin. Nuoret myös uskalsivat kertoa tärkeistä asioista. Sain hyviä vinkkejä, miten pääsen hankalien asioiden yli ja elämässä eteenpäin.

Äiti ja kaksospojat

Mulle perheterapia on avannut mahdollisuuksia uuteen yhteyteen ja avoimuuteen perheen sisällä. Se on lähentänyt ja tehnyt uudelleen mahdolliseksi asioita joiden suhteen olin jo luovuttanut. Se on parantanut ja tehnyt oloni omissa nahoissani siedettävämmäksi.

Mies 30v – terapiassa lapsuuden perheen jäsenten kanssa

Keskustelimme arjen tilanteista, riidoista, läheisyyden ja etäisyyden tarpeista, kommunikaatiosta ja omien tarpeiden ja toiveiden yhteensovittamisesta perheen ja työelämän tarpeiden kanssa. Olemme oppineet tarvittaessa ottamaan aikalisää, selvittelemään erimielisyyksiä ja pyytämään anteeksi toisiltamme ja lapsilta. Olemme pyrkineet sopimaan ajankäytöstä niin ettei siitä tulisi enää turhia riitoja. Työskentelyn myötä olemme huomanneet, että perhe on meille molemmille keskeinen elämänarvo ja haluamme tehdä kaikkemme perheen eteen. Meidän yhteishenki on vahvistunut, nykyisin olemme tiiviisti samaa joukkuetta – huumoria unohtamatta. Suosittelemme perhe- ja pariterapiaa muillekin, ja itsekin voimme mennä uudestaan jos alkaa tuntua siltä, että ulkopuolinen keskusteluapu olisi tarpeen!

Nimim. meidän perhe on meidän joukkue

Pariterapiassa opimme keskustelemaan muutenkin kuin riitelemällä, opimme tekemään kompromisseja ja sopimaan arjen asioista. Nyt me harjoitellaan tunteiden säätelyä niin etteivät ne ryöpsähtelisi yli – silloin kaikilla olisi mukavampaa olla.

Nelikkymppinen pariskunta, ruuhkavuodet ja pienet lapset

Patistin vastahankaisen perheen mukaani terapiaan. Viimeisellä käynnillä melkein kaikki sanoivat saaneensa tärkeitä oivalluksia ja apua. Ja puoli vuotta myöhemmin näen, kuinka paljon minun ja esikoiseni sekä veljesten välit ovat parantuneet.

Nimim. Mun perhe <3 perheterapia